Saturday 17 August 2013

Cadmium Dalam Makanan Laut

http://thesecretmedicines.blogspot.com/2009/09/cadmium-dalam-makanan-laut.html


Cadmium merupakan satu lagi masalah pencemaran yang sedang melanda dunia hari ini. Ia tidak kurang seperti pencemaran merkuri, plumbum dan zink. Cadmium berkaitan dengan proses perindustrian seperti proses saduran logam di kilang-kilang elektronik dan semikonduktor, kilang membuat bateri, plastik dan lain-lain bahan sintetik. Kaedah paling utama kepada pendedahan cadmium di dalam industri ini ialah melalui udara dan pernafasan. Ia sangat karsinogenik. Pendedahan secara berterusan boleh mendatangkan pelbagai jenis kanser, pneumonia malah maut. Kimia yang terbebas dari bunga api juga mengandungi cadmium.

Kajian sotong kering mengandungi cadmium oleh Persatuan Pengguna P. Pinang (CAP) baru-baru ini membuktikan bahawa masalah pencemaran lautan di negara ini adalah benar dan tidak dapat disangkal lagi. Mereka mendapati ia bukan saja terdapat di dalam sotong, malah ikan bilis yang bersaiz kecil juga mengandungi cadmium dalam kadar yang rendah. Kita semua tahu bahawa ikan bilis adalah spesis ikan kecil. Paling besar pernah direkodkan adalah sepanjang 9 inci. Dalam setahun, ia boleh mencapai panjang 4 inci. Walaupun ia cepat matang, dalam jangka masa pendek ia sudah membawa cadmium. Jika ini berlaku kepada semua spesis ikan kecil, ikan apa lagi yang selamat untuk kita makan? Ini membayangkan betapa seriusnya masalah pencemaran di negara ini. Kita anggap sotong yang yang dijadikan spesimen itu diambil dari sumber negeri asalnya. Pulau Pinang antara negeri yang maju di negara ini tetapi terpaksa membayar harga kemajuan itu dengan laut yang dicemari bahan-bahan toksik dari industri seperti cadmium dan lain-lain.

Bagaimanapun, kita bernasib baik kerana logam berat yang mencemari makanan kita hari ini masih dapat diatasi dengan mengamalkan makanan-makanan semulajadi dan herba-herba yang mudah diperolehi. Antaranya ialah bawang merah, bawang putih serta tumbuhan alga dari lautan seperti klorofil. Ia membantu menyah-toksik bahan-bahan seperti cadmium, plumbum dan merkuri dari tubuh.

No comments:

Post a Comment