Tuesday 28 May 2013

Dickson Nwakaeme Penyelamat Kelantan Untuk Ke Pentas Final


KUALA TERENGGANU, 28 Mei (Bernama) -- Pemain import Dickson Nwakaeme menjadi penyelamat pasukan Kelantan untuk menafikan Terengganu tempat ke final Piala FA setelah menang dengan agregat 6-5 di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah di sini, Selasa.

Pada separuh akhir kedua, pemain import dari Nigeria itu menjaringkan gol kemenangan pada minit ke-119 masa tambahan.

Meskipun Kelantan, selaku juara bertahan Piala FA ini, tewas 4-2 ke atas Terengganu hari ini, namun semangat juang anak didik Bojan Hodak pada babak-babak terakhir perlawanan akhirnya memusnahkan harapan Terengganu yang nyata membuat kebangkitan dramatik pada perlawanan di sini.

Pada perlawanan timbal balik yang penuh mendebarkan itu, Terengganu yang tewas 1-4 pada perlawanan separuh akhir pertama, Sabtu lepas, di Stadium Sultan Muhammad Ke-IV, Kota Bharu, hampir mencipta keajaiban selepas mendahului 4-0.

Bagaimanapun, Terengganu yang bermain 10 orang selepas Effa Owona dibuang padang kerana membantah keputusan pengadil Suhaizi Shukri dikejutkan dengan gol Obinna Nwaneri hanya beberapa saat sebelum wisel penamat 90 minit.

Kedudukan 4-1 itu memaksa permainan dilanjutkan selama 30 minit masa tambahan.

Terdahulu Terengganu memperolehi gol menerusi Vincent Bikana seawal minit ke-4 menerusi sepakan percuma yang terus menerjah gawang gol menewaskan penjaga gol Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat.

Terenganu yang ghairah mencari gol untuk merapatkan agregat melakukan serangan bertali arus ke kubu lawan dan hasilnya G.Puaneswaran meletakkan kedudukan 2-0 pada minit ke-26 selepas menanduk masuk bola hantaran Ashaari Shamsuddin.

Gerakan arkitek pemain bertubuh kecil, Puaneswaran untuk mengkucar-kacirkan benteng pertahanan lawan membuahkan hasil di mana tuan rumah yang semakin bersemangat terus merapatkan jurang menerusi Effa Owona yang menanduk masuk bola hantaran Puaneswaran pada minit ke-70.

Manaf Mamat menjaringkan gol keempat Terengganu untuk kedudukan 4-0 ketika masa kecederaan, sekali gus memintas kedudukan agregat perlawanan 5-4.

Ketika perlawanan yang seakan-akan memihak kepada tuan rumah, muncul Obinna Nwaneri yang memusnahkan harapan Terengganu untuk ke final setelah terikat kembali agregat 5-5 sebelum Dickson Nwakaeme memusnahkan harapan penyokong skuad Peteh Ganu Peteh.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment