Saturday 17 August 2013

Kandungan Merbahaya Dalam Gincu

http://thesecretmedicines.blogspot.com/2013/05/kandungan-merbahaya-dalam-gincu.html 

12:35 AM 


 


 

Wanita seringkali berkait rapat dengan kosmetik. Gincu adalah salah satu produk kosmetik yang paling biasa digunakan wanita tetapi ia dapat tidak lari dari kandungan merbahaya, bertoksin serta penyebab kanser seperti aluminium, bahan pewarna, cadmium, plumbum, petroleum dan tar arang batu. Tidak hairan wanita juga sering dikaitkan dengan kanser payudara.

Industri kosmetik sudah tentu tidak mahu golongan wanita tahu bahawa bahan-bahan yang digunakan di dalam gincu boleh membahayakan kesihatan. Produk gincu mudah menyerap ke dalam tubuh kerana ia melembapkan bibir sepanjang hari lebih-lebih lagi ketika makan, minum dan bercumbu. 

Dalam satu kajian, penyelidik meminta sekumpulan remaja menyerahkan gincu yang mereka gunakan untuk menguji kandungan logam toksik seperti plumbum dan cadmium. Walaupun kandungan bahan tersebut berbeza-beza mengikut jenama, pengkaji mendapati bahawa mereka yang menggunakan gincu 2-3 kali sehari boleh tertelan 20 peratus dari jumnlah penggunaan harian di dalam minuman kandungan aluminium, cadmium, chromium dan manganese. Plumbum yang manusia perlu jauhi dengan apa cara sekalipun ditemui dalam 75 peratus dari sampel yang diuji. Peningkatan plumbum boleh menyebabkan keguguran, kerosakan DNA dan sel otak.

Dalam analisa yang dilakukan oleh FDA, mereka menemui plumbum di dalam 400 jenis gincu jenama popular. 380 darinya mengandungi 7.19 ppm melebihi had selamat. FDA juga tidak meletakkan had selamat berapa banyak jumlah plumbum di dalam sebatang gincu. Bagaimanapun, FDA menafikan plumbum di dalam gincu boleh membahayakan kerana gincu "bukan dibuat untuk ditelan".

Beberapa jenama yang dianalisa seperti Wet 'n Wild, Shiseido dan Bobbi Brown didapati mengandungi kurang dari 1ppm.

Cadmium adalah karsinogen, ditemui dalam biopsi kanser payudara dan terbukti menyebabkan sel-sel kanser membiak dalam eksperimen makmal. Cadmium adalah sejenis bahan cemar yang biasa ditemui di dalam tanah. Apa yang membimbangkan, pengguna tidak mengerti tentang perkara ini dan ia terdapat di dalam gincu yang mereka gunakan setiap hari.

Untuk mencari produk kosmetik yang selamat, anda boleh melakukan pencarian maklumat di sini.

Berikut antara jenama yang mengandungi plumbum mengikut kajian yang dijalankan oleh FDA pada 2012.

- Artikel oleh The Secret Medicines

No comments:

Post a Comment