Saturday 29 March 2014

Kadar Obesiti Rakyat Malaysia Semakin Serius - Subramaniam


KUALA LUMPUR, 29 Mac (Bernama) -- Kadar obesiti dalam kalangan rakyat negara ini semakin serius dan perlu diatasi, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S. Subramaniam.

Beliau berkata pada 1996, kadarnya mencatat 44.4 peratus namun ia meningkat 15.1 peratus pada 2011 kepada 59.1 peratus.

Katanya peningkatan ini berpunca daripada sikap masyarakat Malaysia yang sering mengamalkan budaya pemakanan yang kurang sihat dan lebih banyak duduk daripada bersenam.

"Oleh kerana terdapat pelbagai pilihan makanan, mereka makan dalam kuantiti yang banyak dalam satu-satu masa sehinggakan tidak mampu untuk mengawal nafsu makan.

"Mereka juga kerap duduk di atas kerusi selepas makan dan memberi pelbagai alasan seperti sibuk untuk mengelak daripada melakukan senaman," katanya ketika merasmikan 'Bulan Nutrisi Malaysia' (NMM) 2014 di sini Sabtu.

Justeru, Dr Subramaniam berkata rakyat perlu mengelak daripada makan secara berlebihan dan perlu kerap membuat senaman sebagai langkah utama mencegah masalah obesiti secara berkesan.

Beliau juga mencadangkan supaya orang ramai lebih kerap menggunakan tangga dan kurangkan penggunaan lift bagi mengurangkan kalori dalam badan mereka.

Diadakan sejak 2002, NMM merupakan usaha Persatuan Pemakanan Malaysia (NSM), Persatuan Dietitian Malaysia (MDA), dan Persatuan Kajian Obesiti Malaysia (MASO) bagi menggalakkan masyarakat mengamalkan gaya hidup sihat.

Sempena NMM, karnival dua hari turut diadakan di Pusat Pameran Mid Valley yang menawarkan pelbagai perkhidmatan secara percuma termasuk saringan status pemakanan, pemeriksaan tekanan darah serta kaunseling tentang pemakanan.

Turut hadir pada majlis perasmian NMM ialah Presiden Persatuan Kajian Obesiti Malaysia Prof Dr Mohd Ismail Noor dan Presiden MDA Prof Dr Winnie Chee.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment