Friday 12 April 2013

Paraben dan kanser payudara



Doktor,

BARU-BARU ini, saya ada terbaca iklan rawatan kecantikan yang menyatakan bahawa kanser payudara mengandungi bahan Paraben yang tinggi.
Pengawet seperti Paraben dalam produk kecantikan dan deodoran boleh meniru hormon estrogen. Hormon estrogen yang berlebihan boleh merangsang pertumbuhan sel-sel kanser payudara.

Soalan saya:
1. Adakah kenyataan ini benar?
2. Mengapa deodoran boleh menyebabkan pertumbuhan sel-sel kanser payudara sedangkan deodoran disapu atau disemburkan kepada ketiak?
3. Kawan saya juga ada menyatakan bahawa deodoran yang mempunyai bebola untuk disapu pada ketiak boleh menyebabkan kanser ini. Adakah ini benar?
Harap doktor dapat jelaskan hal ini dengan lebih lanjut. Sekian, terima kasih 

– FUDHLA

Jawapan:
1. Kenyataan ini adalah kurang tepat. Buat masa ini masih terlalu awal untuk menyatakan kaitan secara langsung di antara kanser payudara dan pengawet Paraben.

2. Apa itu Paraben?
Paraben merupakan sejenis bahan pengawet yang digunakan dalam pemprosesan membuat bahan-bahan kosmetik. Ia juga boleh didapati di dalam beberapa bahan makanan yang diproses selain bahan farmaseutikal (ubat-ubatan).

Di dalam hubungan di atas, pengawet Paraben memang terdapat di dalam kebanyakan produk kecantikan seperti deodoran, syampu, losen badan serta mandian.

Jika diteliti betul-betul pada label produk, ia boleh didapati dalam pelbagai bentuk seperti Methylparaben, Ethylparaben, Propylparaben, Butylparaben, Isobutylparaben atau E216.

Tugas utama pengawet Paraben adalah untuk membunuh dan mengelakkan pertumbuhan kuman. Oleh itu, ia juga boleh didapati di dalam banyak bahan makanan proses dan ubat-
ubatan.

3. Kajian saintifik
Beberapa penyelidikan mendapati, jenis-
jenis Paraben tertentu boleh merangsang tindak balas seperti estrogen iaitu, hormon wanita yang lemah.
Bagaimanapun, ia melibatkan kajian di makmal haiwan dan kultur tisu (pembiakan tisu).

Walau bagaimanapun, tiada kaitan secara langsung di antara kehadiran pengawet Paraben pada tisu kulit dengan pembentukan kanser payudara. 

Kajian tersebut hanya menunjukkan kehadiran Paraben di tisu kulit tetapi tidak dapat dipastikan sumber yang jelas sama ada ia berpunca daripada sapuan atau semburan deodoran, atau produk-produk kecantikan yang lain.

Kajian lebih terperinci dan lanjut perlu dilakukan untuk menentukan kesahihan hubungan pengawet Paraben dan kanser payudara.

Justeru, apakah yang perlu anda lakukan?
Sebagai pengguna, kita mempunyai pilihan untuk mengguna pakai atau tidak deodoran mahupun produk-produk kecantikan yang berada di pasaran, yang menggunakan pengawet Paraben.

Bagi mereka yang berhati-hati bolehlah memakai produk kecantikan yang menggunakan pengawet semula jadi.

Bagaimanapun perlu diingatkan bahawa banyak produk kecantikan yang mengaku semula jadi tetapi masih menggunakan pengawet Paraben.

Jawapan disediakan oleh Pakar Perunding Bedah, Dr. Ab. Shukor Md. Noh.

No comments:

Post a Comment