Sunday 30 March 2014

Kempen Anti Denggi Fokus Daerah Petaling Mulai Minggu Ini - Subramaniam


KUALA LUMPUR, 30 Mac (Bernama) -- Kementerian Kesihatan akan memberi tumpuan kepada daerah Petaling mulai minggu ini dalam usaha mengurangkan wabak denggi di kawasan berkenaan, kata Datuk Seri Dr S. Subramaniam.

Beliau berkata kes denggi di daerah itu menyumbang kira-kira 60 peratus kepada jumlah keseluruhan di Selangor.

Oleh itu, satu program akan diwujud bagi mencari dan memusnahkan tempat pembiakan nyamuk Aedes, katanya kepada pemberita selepas melancarkan kempen 'Zero Dengue' di Flat Taman Sejahtera pada Ahad.

Dr Subramaniam berkata Selangor mempunyai kes demam denggi paling tinggi iaitu 13,915 dengan jumlah kematian 23 bagi tempoh 1 Jan hingga 29 Mac tahun ini.

Beliau jumlah itu adalah 56 peratus daripada jumlah keseluruhan kes di Malaysia iaitu 24,917 kes dengan 58 kematian bagi tempoh sama.

Dr Subramaniam berkata jumlah itu menyaksikan peningkatan sebanyak 308 peratus atau 18,817 kes berbanding tempoh sama pada 2013, yang mencatat 6,100 kes dengan 14 kematian.

"Pada masa yang sama, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya telah melaporkan sebanyak 2,253 kes demam denggi dengan empat kematian pada tahun ini," katanya.

Beliau berkata sebanyak 1,073,958 premis diperiksa dan 2,699 kompaun berjumlah RM1,349,500 dikeluarkan sehingga 15 Mac lepas.

Dr Subramaniam juga berkata masyarakat perlu mempunyai kesedaran berhubung wabak denggi agar langkah proaktif dapat diambil bagi memusnahkan tempat pembiakan nyamuk Aedes.

"Banyak tempat kita tahu ada pembiakan Aedes misalnya, air bersih yang bertakung yang berada di dalam dan luar rumah serta bekas-bekas yang kita tidak sangka ada pembiakan nyamuk Aedes, contohnya tandas, pasu bunga, parit dan longkang," katanya.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment