Wednesday 15 October 2008

Melamin ada di mana-mana

Pendedahan kronik terhadap melamine boleh menjurus kepada penyakit kanser dan kerosakan sistem pembiakan, masalah mata, kulit dan gangguan pada sistem pernafasan.
SUSU yang mengandungi melamin telah menyebabkan ribuan bayi merana kesakitan.


MELAMIN tiba-tiba popular sejak sebulan lepas. Seluruh dunia seakan mengalihkan tumpuan kepada bahan ini. Semuanya gara-gara skandal susu yang berlaku di China sehingga mengakibatkan ribuan bayi tidak berdosa merana dalam senyap.

Jumlah kes bayi-bayi Cina yang terlantar di hospital akibat tindakan tidak bertanggungjawab pihak pengeluar formula susu tercemar itu berganda hampir 13,000 orang. Malah, empat nyawa telah pun diragut ekoran masalah batu karang dalam buah pinggang dan pelbagai komplikasi kesihatan.

Berikutan daripada itu, sebahagian besar negara-negara Asia mengharamkan dan menarik semula produk-produk tenusu keluaran negara China.

GULA-GULA White Rabbit dipercayai mengandungi melamin.


Dalam ‘bencana’ tidak diduga ini, mungkin ada hikmahnya apabila hampir satu dunia membuka mata terhadap bahan bernama melamin ini.

Apakah itu melamin? “Melamin bukan plastik. Tetapi ia sejenis bahan kimia yang digunakan untuk membuat plastik,” kata Pegawai Farmasi Pusat Racun Negara, Universiti Sains Malaysia (USM), Sazaroni Md. Rashid ketika dihubungi Kosmo!. 

Dalam industri penyediaan polimer untuk mengeluarkan pelbagai rangkaian produk seperti fabrik, gam, barangan peralatan rumah dan perencat api misalnya, melamin digunakan secara meluas. 

Ia juga merupakan sejenis bahan kimia yang berupaya meningkatkan jumlah penghasilan produk.

SELAIN biskut, moja dan baju, melamin juga ditemui dalam produk haiwan ternakan.


Maka tidak hairanlah apabila pengeluar susu memilih jalan pintas untuk mengaut keuntungan tanpa menghiraukan aspek keselamatan dan kesihatan pengguna.

“Pencampuran melamin dalam susu tepung jenama Sanlu misalnya boleh mengeluarkan produk tenusu yang rendah kosnya tetapi tinggi protein. Cuma yang menjadi mangsa adalah bayi-bayi tidak berdosa itu,” katanya.

Hakikatnya, selama ini pun kita hidup dan bekerja dalam persekitaran yang ada melamine.

Malah sebelum skandal susu di China dikupas sedalam-dalamnya baru-baru ini, melamin telah menjadi satu isu perdebatan pada awal tahun 2007. 

Perdebatan itu berlaku apabila para saintis dan doktor haiwan berusaha mengesahkan melamin bertanggungjawab meragut ratusan nyawa binatang peliharaan akibat pencemaran makanan haiwan.

Biar pun begitu, melamin adalah bahan yang selamat. Syaratnya, jika pengambilan melamin tidak melebihi satu sukatan tertentu.

Terdapat laporan lain yang sekali gus membantah penggunaan melamin sebagai bahan dalam makanan atau tujuan pengeluaran makanan haiwan.

“Garis panduan Pentadbiran Makanan dan Ubatan (FDA) Amerika Syarikat (AS) menyatakan melamin yang dibenarkan adalah 0.63 miligram (mg) bagi setiap kilogram badan untuk setiap hari.

“Jadi, melamin tidak toksik dalam kuantiti yang sedikit. Tapi dalam contoh kes susu tepung jenama Sanlu di China, kandungan melamin yang dicampurkan dalam susu telah pun melebihi had,” jelasnya.

KESAN tindakan haba pinggan melamin yang digunakan dalam ketuhar mikro, memaksa melamin diserap ke dalam makanan.



Tambahnya, susu keluaran New Zealand (NZ) sebenarnya juga mengandungi kandungan melamin tetapi pada kuantiti tidak merbahaya. Kementerian Kesihatan NZ telah menetapkan had maksimum satu mg melamin sahaja bagi setiap satu gram susu tepung keluaran negara tersebut.

Melamin yang digunakan dalam sebahagian besar produk pengguna sejak empat dekad lalu adalah bahan yang tidak larut dalam air. Namun, apabila digabungkan dengan asid sianurik ia akan menyebabkan batu karang buah pinggang.

Sazaroni berkata, pendedahan kronik terhadap melamin boleh menjurus kepada penyakit kanser dan kerosakan sistem pembiakan, masalah mata, kulit dan gangguan pada sistem pernafasan.

Menurut saintis-saintis FDA, kandungan melamin dan asid sianurik yang diserap ke dalam aliran darah akan berinteraksi membentuk batu karang.

Selain dicampur dalam produk tenusu, melamin sebenarnya turut ditemui dalam biskut, meja, baju malah haiwan ternakan seperti ayam.

“Secara tidak langsung, setiap daripada kita akan terambil melamin. Kalau pinggan melamin yang digunakan dalam ketuhar mikro, maka kesan tindakan haba akan memaksa melamin meresap ke dalam makanan.

“Begitu juga, apabila kita memerah jus menggunakan pemerah jus plastik yang ada melamin. Wang ringgit, baju, semua ada melamin.
“Racun serangga yang mengandungi melamin apabila disembur akan dimakan oleh binatang ternakan. Apabila manusia mengambil daging tersebut, maka, melamin memasuki tubuh kita juga,” katanya.

PARA saintis dan doktor haiwan mengesahkan melamin bertanggungjawab meragut nyawa haiwan.


Nasihat Sazaroni, biarpun kita mungkin tidak dapat mengelak daripada melamin dalam kehidupan, tetapi, ibu-ibu boleh memilih untuk menyusukan anak mereka. Itulah satu-satunya cara untuk mengurangkan kesan langsung kimia yang sangat penting dalam kehidupan ini.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1015&pub=Kosmo&sec=Kesihatan&pg=ke_02.htm#ixzz2NTe7G5Qr
Hakcipta terpelihara


Lain-lain Rujukan: http://paramedik.bbfr.net

No comments:

Post a Comment